Mini szimbólum történet

A szimbólumokkal, jelképekkel minden kultúrában találkozhatsz. Jelentésük sokszínűsége miatt egyaránt hatással vannak intellektusunkra és érzelmeinkre is. Hatásuk tudattalan, személyiségünk mély rétegeit is megmozgatja. Elég, ha csak a művészetekre gondolunk: festészetre, zenére, irodalomra, filmekre…

Már a barlangrajzoknál kezdődött

Az ember lerajzolta a vadászatot, az állatok elejtését, ugyanis úgy gondolta, hogy ha az állat képmását „megöli”, az elősegíti a valódi állat elejtését a valódi vadászaton. A törzs tagjai a vadászat megkezdése előtt a barlangban már előre eljátszották a vadászatot: lándzsáikkal és dárdáikkal az állatok képét döfték le. Ma ez a „technika” pozitív programozásként ismert: amit szeretnénk elérni, azt gondolatban előre megjelenítjük, vagy eljátsszuk. A barlangrajzokon az állatok, fegyverek és emberek megjelenítése mellett szimbolikus formák is szerepeltek: geometrikus rajzok, több jelentésű ábrák.

Egyiptomi szimbólumok

Az egyiptomi hieroglifákon állatok és különböző jelek keveréke egyaránt megtalálható. A „szent véset” – ahogy a hieroglifát nevezik - nagyon jellegzetes, egyedi írásmód, az ábrák mellett szót, szótagot, sőt mássalhangzót is jelöltek hieroglif jelekkel. Különleges szellemi jelentése is volt, amit azonban csak a beavatott papok ismertek és titokban tartottak.

A szimbólumok jól tükrözik az adott kultúrában élők világnézetét, vallási szertartásait, felfogását a természetről, az életről, halálról. A rituális temetkezési szertartásokat is megörökítették falfestményeken. A bebalzsamozott testek mellé élelmet és különböző tárgyakat tettek, melyekről azt gondolták, hogy szüksége lesz rá a túlvilágban.

Vallási szimbólumok

Valamennyi kultúrában megjelennek a különböző istenségek, akiket emberi tulajdonságokkal ruháztak fel, hogy közelebb kerüljenek az emberekhez. Azokat a természeti jelenségeket, melyektől féltek - sokszor az égi hatalmak játékának tartottak – Istenek alakjában jelenítették meg.

Az áldozatok és a hozzá tartozó rítusok többsége engesztelő célzatú volt és jelentős társadalmi vagy a személyes élettel kapcsolatos alkalmakhoz kapcsolódott. Az áldozatok többsége étel, állat vagy illatszer felajánlása volt. Minden szertartásnak megvolt a kötött, szigorú rendje rendje, melyet zenével, tánccal tettek még ünnepélyesebbé.

A szimbólumok írásos megjelenési formái a mítoszok, melyek istenekről, csodálatos eseményekről, emberfeletti képességeikről szóló történetek. Az emberek ezeknek a történeteknek a segítségével igyekeztek feloldani életük ellentmondásait, megfogalmazni vágyaikat, elnyomott érzéseiket.

Kínai szimbólumok

 

Az ősi kínai világkép alapja az égnek, a földnek és az emberi világnak a megkülönböztetése. Mindezek létének közös kiindulópontja az őskezdet, a Minden-Egy, amelyet kezdetben teljes homogenitás és nyugalom jellemzett. Ezt a nyugalmat bontotta meg az első elkülönülés két őserőre. A Jang a hím, a teremtő, a fényes, a Jin a női, befogadó sötét, őserő szimbóluma.

A világ ezért a Jin és a Jang jellegű erők állandó változásából áll. Egyik sem létezhet a másik nélkül, hisz egymást tartják mozgásban. A Változások könyve, vagy más néven Ji King a szimbólumokon keresztül adja át a „titkot” az embereknek, hogyan találhatják meg a harmóniát a világ ciklikus változásában.

A kínai kultúrában is a világot istenek, démonok és szellemek sokasága népesíti be, akik az égben élnek ugyan, de kivételes esetben eljönnek az emberek közé. A kínai istenek többsége „világi feladatokat” kap: őrizniük kell a kapukat, utakat, gátakat. Védelmezik a termést, a házat. Különböző rangokat kapnak, úgy, mint a földi hivatalnokok. Rangjuknak megfelelően fogadhatnak el áldozatot.

Kínai császárok: az istenek földi képmásai

 

A törvény, a rend a császárokhoz kötődött, akiket az istenek földi képmásaként tiszteltek. A hivatalos állami áldozatot – termőföld, gabona - maga a császár, az Ég Fia mutathatta be, aki az Ég Templomában tisztelgett. A selyemhernyó tenyésztésért való hálaadás a császárnő kiváltsága volt. Az állami pantheonba is császári rendelet alapján kerülhettek be az istenek.

Huang Di, vagy más néven Sárga Császár („fényes uralkodó”) az ókori kínai mitológia legfőbb alakja volt. Nagy tiszteletben állt. Ő tanította meg az embereket harangot és áldozati edényeket önteni, kutat fúrni, szekeret és csónakot készíteni, de az ő nevéhez fűződik számos felfedezés is: íj, fejsze, mozsár, ruha és cipő. Állítólag ő volt az, akinek javaslatára, pontosabban előírása szerint a férfiak és nők eltérő ruhát viseltek. A császár által viselt sárga szín használata sokáig tilos volt mindenki más számára.

Egyik fő műve a Nei Jing, amely rendszerbe foglalt orvos-elméleti dolgozatok gyűjteménye, klasszikus belgyógyászati alapkönyv. A kínai orvoslás bibliájának tartják.

E régi taoista szöveg, azon az elven alapul, hogy a világmindenség minden anyaga és minden élet az energiától függ. A stílus, amellyel megfogalmazták, különleges, nyelvezete szimbolikus. A kínaiak költői nyelven magyarázták a tudományos elveket, mely ékes bizonyíték arra, hogy a kínai kultúra aranykorában a tudomány és a kultúra kapcsolata szoros volt. Abban az időben nem húzódott éles határvonal az élet művészeti, tudományos és gyakorlati oldala között, a tudósok arra törekedett, hogy egyensúlyban tartsák az élet minden vetületét.

A Nei Jing jelentősége abban áll, hogy együttesen tartalmazza a kínai orvoslás hagyományait, a népi gyógymódokat és a császári udvarban szolgáló, írástudó orvosok kezelési eljárásait is. Bemutatja a különböző dinasztiák, vidékek, gondolkodók betegségekkel, gyógyítással kapcsolatos elképzeléseit.

Két császár nevét feltétlenül fontos megjegyezned, akikkel minden feng shui könyvben találkozol: az egyik a Sárga Császár, a másik Fu Xi.

Fu-Hszi (Fu Xi) a másik legjelentősebb alakja a kínai mitológiának. Egyes források szerint 116 évet élt. Sokoldalú volt: értett a hálókészítéshez, a vadállatok szelídítéséhez, de foglalkozott a zenével és a matematikával is.

A mondák szerint Fu Xi a Sárga folyóból felbukkanó mitikus állat, egy „sárkány-ló” hátán látta meg a fehér és fekete pontokból álló ún. He Tu ábrát. Az ő nevéhez fűződik a Ba Gua, a 8 trigram, vagy jósjel megalkotása, melyet a feng shuiban is használunk.

A bejegyzés trackback címe:

https://feng-shui.blog.hu/api/trackback/id/tr791377556

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása